تصویر سازی ذهنی/The Healing Mind

مارتین راسمن

مارتین راسمن

سخنی در مورد نویسنده
مارتین راسمن متولد 1945 در آمریکا است. وی فارق التحصیل پزشکی دانشگاه میشیگان بوده و آثار متعددی از ایشان در حوزه های روانشناسی و پزشکی اعم از کتاب، مقاله و سخنرانی ارایه شده است. مارتین راسمن اکنون عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی حرفه ای دانشگاه کالیفرنیا و مشاور انجمن«پیشرفت در سلامتی» است.
گذاری بر مطالب و محتوای کتاب
تصویرسازی ذهنی چیست؟ در اصل تصویر سازی ذهنی جریانی از اندیشه است که می توانید آن را ببینید، بشنوید، ببویید یا بچشید. تصویر سازی ذهنی ارایه تجربیات یا خیالات شماست. تصویرسازی پنجره ای به روی دنیای درون شماست. راهی برای دیدن ایده ها، احساسات، تعبیرها و تفسیرها است. تصویرسازی ذهنی وجه مشترک میان آن چیزی است که ما آن را جسم و ذهن می شناسیم. این وجه مشترک می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چه نیازهایی در صورت بروز یک بیماری صورت خارجی پیدا می کنند و برای رفع این نیازها چه اقداماتی را می توان صورت داد. یکی از شایع ترین تصویر سازی های ذهنی که روی سلامت ما اثر می گذارد"نگرانی" است. تصور و تجسم ماست که به ما امکان می دهد نه تنها بر محرک های تنش زای جاری، بلکه نسبت به خطراتی که پیش بینی می کنیم و اندوه و غم هایی که به یاد داریم واکنش نشان دهیم. تصویر سازی کنترل شده می تواند به انسان توانایی ویژه ای ببخشد تا استرسی که زندگی او را در برگرفته در لحظه ای گذرا از بین ببرد. دکتر هانس سلی که در دهه 1930 واژه استرس را اول بار تشریح کرد، آن را شدت و استهلاک روی بدن تعریف می کند. در واقع شدت و میزان استرس با طرز واکنش ما به تغییرات در محیط زندگی رابطه دارد.
دکتر سلی معتقد است که نشانه های استرس در سه مرحله پدیدار می شود؛
• لحظه آنی بلافاصله پس از احساس خطر
• مرحله مقاومت در برابر استرس
• فرسودگی
در جریان دو مرحله نخست از وجود استرس آگاه می شوید لذا اگر این حالت مدت زیادی دوام بیاورد، دچار فرسودگی می شوید.
مدیریت استرس که جنبه مهمی از زندگی مدرن امروزی را شامل می شود از دو استراتژی مکمل هم تشکیل شده است؛
• تغییر دادن آن دسته از عوامل بیرونی و خارجی مولد استرس که امکانش وجود داشته باشد.
• تغییر ایجاد کردن در نگرش و پاسخ های خودمان به آن دسته از عواملی که تغییر دادن آن ها امکان پذیر نیست.
اگر بخواهیم در مورد کارکردهای تصویر سازی ذهنی بحث کنیم مهمترینش را می توان کمک در جهت افزایش سلامتی و درمان عنوان کرد. برای حصول نتیجه مطلوب، هر تصویری که انتخاب می کنید تناوب مراجعه به آن عامل مهمی در اثربخشی آن محسوب می شود. وقتی تصویر سازی را شروع می کنید به دفعات و با تمام وجود از آن استفاده کنید. هر تصویری که به ذهنتان می رسد را بپذیرید. ابراز احساسات در تصویرسازی می تواند شروع گفت و گویی باشد که به افراد امکان می دهد خشم، هراس و یا اندوه خود را بیان کنند.
سعی کنید در حالت آرامش ذهنی و جسمی قرار بگیرید، حال می توانید به نشانه هایی که در شما تولید ناراحتی کرده توجه نمایید. این نوع از تصویر سازی را که توجهش معطوف بر نشانه های ایجاد ناراحتی یا بیماری است، تصویر سازی پذیرا می نامند. شکل دیگری از تصویرسازی وجود دارد که معطوف بر تصویرسازی نشانه های التیام و حل مشکل است. تصویری که راه التیام را به شما نشان دهد یا به عبارت دیگر تصویر نشانه ها را به تصویر التیام مبدل سازد در واقع گذاری است از تصویرسازی پذیرا به تصویرسازی پویا.
برای اینکه بتوان به روابط میان افکار، احساسات، اعمال و سلامتی پی برد، یکی از قدرتمند ترین روش ها صحبت با مشاور درونی است؛ شخص مدبر درون شما.
ما در درون خود مجهز به اطلاعات گسترده و وسیعی هستیم که ممکن است در استفاده از آن ها غفلت کنیم. مشاور درونی در واقع ارایه ای نمادین از خرد و تجارب درونی ماست، دوستی صمیمی که می تواند ما را به ذخایر و منابع غنی ضمیر ناخودآگاه رهنمون سازد. در مذاکره با مشاور درون خود باید درک کنید که چه خواسته ای از شما دارد، چه نیازهایی دارد و در واقع از شما چه چیزهایی می خواهد و در مقابل به شما چه چیزی می دهد. این کار اساس و جوهر گفت و گوی درون است.
سیال سازی ذهنی فرایندی است که تسهیل گر تصویرسازی و مشاوره با درون است. مرحله سیال سازی ذهن زمانی رخ می دهد که به طور دقیق می¬ دانید خواسته تان چیست. این مرحله شامل توجه به همه روش ها و طرقی است که می توانید به هدفتان جامه عمل بپوشانید. با سیال سازی، ذهن شما آزاد می شود تا تمام ایده های خود را ابراز کند و ایده های جدید بوجود آورد.
در نهایت امر شایان ذکر است که کارکرد تصویرسازی مختص به التیام بخشی نیست، بلکه می توان برای پیشگیری از آلام و دستیابی به کیفیت مطلوب در زندگی از آن بهره مند شد. تصویرسازی ذهنی می تواند به زندگی شما معنا، هدفمندی و حال خوش بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *